Fiberrika dinkelbröd



I morse upptäckte jag att brödförrådet höll på att bli tomt igen, så jag passade på att komponera ihop ett recept på dinkelbullar fullproppade med nyttiga fibrer!
Samtidigt såg jag beviset på min iver att ta tillvara allt användbart i köket - nämligen en påse med torkade mandelskal som jag torkade och sparade i julas när jag skållade mandel. Extremt kan det tyckas, men jag hade en idé om att de borde kunna smulas i bröddeg och fungera som lite av ett fibertillskott. Och tror ni inte att det funkade? Jodå! Idag smulade jag dem till ungefär samma storlek som vetegroddar och tillsatte dem i mina dinkelbullar - smaken blev mustig och fin med en svag ton av sötmandel och bröden blev fina och saftiga!


Dinkelrutor
16 st

Ugn 225°C

50 g jäst
50 g margarin
2 msk sirap
2 dl mjölk
3 dl vatten
1 tsk salt
1 ägg  Kan uteslutas
1 dl havregryn
½ dl linfrön
½ dl vetegroddar
½ dl grovt vetekli
Ca ½ dl smulade torkade mandelskal (motsvarar ca en påse mandel) Kan ersättas med ytterligare ½ dl vetegroddar eller kli
5 dl Fullkornsdinkelmjöl
4 dl Vetemjöl Special med fullkorn
4 dl Vetemjöl ev mer, känn på degen

Smält margarinet i en kastrull, tillsätt mjölk och vatten, värm till fingervarmt
Smula jästen i en bunke, häll över vätskan och rör tills jästen löst sig
Blanda i sirap, salt och ägg
Tillsätt allt torrt utom mjölsorterna
Låt svälla någon minut
Blanda i dinkel, special och sist vetemjöl tills degen går att knåda
Knåda degen ett bra tag tills den känns luftig och smidig
Låt jäsa ca 30 min
Knåda degen smidig igen och dela den i två delar
Rulla varje del till en rulle och skär den i 8 delar
Flytta över de nu nästan fyrkantiga degbitarna till en plåt med bakplåtspapper
Låt jäsa ca 30 min
Pensla bitarna med vatten och strö över lite vetegroddar
Grädda mitt i ugnen 12-15 min vid 225°C


Foto: Tina

2 kommentarer publicerat i Bröd
Taggar: bröd, dinkel, frallor, vete