Pastasås med rökt prosciutto

Igår blev middagen en supersnabb och god pastasås. Såsen blir klar på samma tid som pastan kokar, är inte det otroligt?!
Jag brukar göra den med vanlig rökt skinka i såsen, men eftersom vi hade ett paket rökt prosciutto hemma, så tog jag det istället (vanlig lufttorkad skinka funkar lika bra). Dock upptäckte jag att prosciutton blir väldigt torr om man steker den och blandar den i såsen som jag brukar göra med vanlig skinka. Men en erfarenhet rikare, så nu kan jag ju varna er och säga att prosciutton ska serveras vid sidan om.


Ingredienser

1 paket lufttorkad skinka
1 lök (röd eller gul)
1 paprika
1-2 chilifrukter (efter smak)
1 förp Kelda Lagalätt (eller annan grädde)


Gör så här

Hacka löken, skär paprikan i bitar, kärna ur och hacka chilin
Koka upp pastavattnet och börja koka pastan
Stek lök, paprika och chili i omgångar, blanda ihop dem i stekpannan
Häll på Kelda Lagalätt
Krydda med salt, peppar och paprikapulver efter smak.
Låt koka ihop lite, red ev. av såsen

Servera med nykokt pasta och toppa med prosciutton.

 

 
Så här såg den färdiga rätten ut!





Vi använde smaksatt pasta med chili-smak från italienska Tarall'Oro.
Mycket konstig smak måste jag säga, "fuktig jordkällare" kommer nog ganska nära
 Vad som skulle vara spagetti blev bara små stavar - mycket dåligt betyg,
särskilt eftersom det är en pasta av lyxvariant!