Knapriga havrekex

Idag satt jag och bläddrade i mina många kakböcker och råkade snubbla över ett recept på havrekex i den här boken. Jag har aldrig provat att göra egna kex, så det här receptet var jag tvungen att prova. De här blev jättegoda - lite som digestivekex fast smakar mindre fett.

Det här behöver du
till ca 25 kex

100g smör eller margarin
3 dl havregryn
1 dl mjölk
2 dl vetemjöl
3/4 dl brun farin
1 krm salt
2 tsk bakpulver

Man kan ta vanligt socker om man inte har farin, men farin ger lite mustigare, knäckigare smak.

Instruktioner

Smält smöret på svag värme
Blanda samman alla ingredienser till en deg
Låt degen vila ca 1 timme i kylskåp
Sätt ugnen på 175°C
Kavla ut degen till en 2 mm tjock platta mellan två bakplåtspapper (då fastnar inte degen på kaveln).
Dra bort det övre pappret och kavla med kruskavel (detta steg kan uteslutas om man inte har sådan. Istället kan man nagga degen med gaffel eller potatissticka.)
Sporra eller skär ut fyrkantiga, triangulära eller rombiska kex, använd linjal om du vill vara nogrann.
Lägg kexen på plåt med bakplåtspapper och grädda dem på nerdesta falsen ca 10-12 min tills de har fått lite färg.
Låt kexen kallna på galler, förvara torrt.



Pizzaskärare går lika bra som sporre!



Naggar lite mönster med potatissticka