Hemlagad vinbärsgelé!

Finns det något roligare än att göra egen sylt, saft eller mos?
Jag får mina stunder då jag känner mig härligt huslig och måste sätta igång ett syltkok eller ett brödbak.
Att man dessutom blir överöst med diverse frukt och bär från päronens dingnande trädgård gör väl sitt också till...

Härom dagen tröttnade jag på att en stor låda röda vinbär tog upp plats i frysen.
Vad kan man då göra av röda vinbär? Saft, vinbärskaka eller gelé.
Saft har jag redan gjort, så det fick bli gelé, vilket päronen var överförtjusta i när jag gjorde en sats sist.

Sagt och gjort - fram med kastrull och saftsil så sätter vi igång!


Instruktioner

  • Mät upp bären i ett litermått
  • Häll bären i en kastrull och tillsätt 1 dl vatten per liter bär (1,5 om det är svarta vinbär)
  • Värm på spisen under omrörning och koka ca 10 min tills bären har gett ifrån sig all saft
  • Häll genom silduk som monterats över en bunke och låt droppa 20-30 min
  • Mät upp mängden avrunnen saft och häll tillbaka saften i rengjord kastrull och koka upp
  • Väg upp 80g socker per dl avrunnen saft
  • Tag kastrullen från värmen och häll i sockret lite i taget, rör tills det löser sig
  • Koka upp blandningen igen och låt koka en liten stund
  • Gör geléprov genom att skeda upp lite på en kall tallrik och låta svalna, dra fingret genom gelén – är den lagom stel så är den klar, annars kokar man mer och upprepar geléprovet.
  • Skumma väl
  • Häll upp på rena burkar och sätt på locket genast så ett vakuum bildas

TIPS! För att öka geléringsförmågan samt ge lite extra konservering använde jag hälften vanligt socker och hälften syltsocker som innehåller pektin (geléämne i frukt) och natriumbensoat (konserveringsmedel som finns i bl.a. rönnbär)


Här är några av de resulterande burkarna med gelé
Burkarna är köpta på Stockhome 25:-/st