Nya vänner i köket

 
 
 
Say hello to my new best friends!
Som jag har drömt och dreglat efter de här två - otroligt hur mycket tankar man kan lägga på en matberedare och en vattenkokare!
För några år sedan önskade jag mig en matberedare i födelsedagspresent (eller om det var julklapp). En ganska standard sak i plast för nån tusenlapp eller så. Och den höll därefter - gick sönder efter ett halvår och det kostade en massa hundralappar att reparera. Till det kom en miljard tillbehör med vilka man skulle kunna göra ALLT men som bara har legat och tagit plats. Och ljudnivån ska vi inte tala om - den tjöt så man ville ha hörselkåpor på sig och varje användning var en pina!
I slutändan stod den mest i ett köksskåp och samlade damm vilket gjorde att den användes mindre och mindre.
 
Trött som jag var på billig plast som bara går sönder gav jag mig den på att jag skulle ha den bästa matberedaren jag kunde hitta.
Mina kriterier var att den:
  1. skulle vara lagom stor och fin nog att ha framme på köksbänken jämt.
  2. skulle ha lagom många tillbehör som är lätta att förvara och inte tar upp alltför mycket plats i skåp och lådor eller är för krångliga få på plats.
  3. är av gedigen kvalite med så lite plast och så mycket metall som möjligt.
  4. har en stark och framför allt tyst motor!
Hos Bagaren och Kocken hittade jag den rätta - en Magimix 3200XL i franskt kvalitetsstål, med en vikt på 9kg som gör att den står stadigt, tre olika stora skålar och med en tystgående induktionsmotor. Ni hör själva - rena drömmen! I och med att det medföljde precis lagom många till behör (2x rivskiva, 2x skärskiva, 2x knivar, 1 st vispblad, 1 st blandningsblad, 1 blenderring och 1 slickepott) i en praktisk förvaringslåda är den rena drömmen för mig som vill ha allt sorterat och fint inom räckhåll.
Prislappen på 4000kr skrämmer säkert en del, men för mig är den värd det dubbla, har inte varit så kär i en köksmaskin på länge! Min eviga devis är att jag lägger pengar på saker jag tycker det är värt det, och ärligt talat prioritera om budgeten några månader eller tryck ut lite grejer på Blocket/Tradera så ska ni se att pengarna finns!
Hur är min lilla älskling då? Jo, tyst! Tyst som sjutton! Visst, den brummar och väsnas, men inte det där galna vinandet som många matberedare har, man har inga problem att prata samtidigt som den kör. Sedan är den bra, tokbra! Skivar och strimlar allt jag ger den på några sekunder, hackar allt, till och med segt surdegsbröd och mixar ihop finfina smoothies till mellis! Tillbehören förvaras så fint och överskådligt så det känns aldrig krångligt att använda den, och själva maskinen står så fint på köksbänken redo att brumma!
Helt klart bland det bästa jag har köpt!
 

Med vattenkokaren är historien lite annorlunda. Vår gamla följde med Erik från hans förra lägenhet när vi flyttade ihop och var en klassisk pjäs i plast - fullt fungerande men inte direkt en prydnad på köksbänken, men den fick hänga med en sisådär fem år. Så en dag började den läcka lite i botten, men der oroade vi oss inte för alltför mycket. Tills den började kortsluta eller fick en säkring att gå, då började det bli läskigt.
Jag tror tyvärr jag gjorde lika mycket research på nätet för vattenkokaren som för matberedaren och hittade många fina pjäser i krom och ditten och datten. Det som fick ner mig på jorden var kommentaren "2000 för en VATTENKOKARE? Vad kan den mer än att värma vatten?" Ja, väninnan hade ju faktiskt rätt - kvalité i all ära men bättre att lägga krutet på en manick som är värd det, som matberedaren eller en brödrost kanske...
Så en helg gick Erik och jag runt i stans små butiker och fick syn på en liten svart och metallglänsande sak på en hylla hos Elektrolux Home. Bedårande som den var föll vi för den genast och den fick flytta hem till oss!
 
 
Foto: NyTinat