Krakelerade chokladkakor med mandlar

 
 
 
Hittade den här bilden på kakor jag gjorde till min födelsedag förra året och kom på att jag inte har skrivit något om den. Inspirationen till de här chokladkakorna hittade jag i Martha Stewarts app Cookies och de består av chokladkake-deg med grovhackade mandlar som alltihop rullas i florsocker och strösocker, vilket gör att de får en fin krakelerad yta. Men eftersom det är ett amerikanskt recept så höftade jag ihop ett eget, lite mindre krångligt.
Personligen tyckte jag att de blev lite väl söta med allt socker på utsidan, men jag antar att det är så amerikanska kakor ska vara.
 
 
Krakelerade chokladkakor med mandlar
 Ca 20-30st
 
20 g sötmandel
100 g smör
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
3/4 dl socker
1/2 krm salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
 
Florsocker och strösocker till dekoration
 
Sätt ugnen på 175°C
Grovhacka mandlarna
Rör smör och socker fluffigt
Tillsätt resterande ingredienser och blanda ihop till en deg
Dela degen i lagom stora delar och rulla till kulor
Rulla varje kula först i strösocker, sedan i florsocker
Lägg på plåt med bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen ca 15 min
 
 
 
Foto: NyTinat
 
 
 
#1 - - Ann Sofi Matsafari:

Söta i dubbel bemärkelse. Både i smak och utseende!

#2 - - Leila:

fint! Har ett recept på krackelerade kakor som jag velat test ett tag nu, blir sugen på att testa efter inspirationen här :)
//Leila

#3 - - ida:

vad gott det set ut, måste prova att göra

#4 - - Jeanette - En mammas vardag:

Ser väldigt goda ut:)

#5 - - Fröken Grön:

Lät riktigt gott! :D

#6 - - Tommy:

såg gott ut :)

#7 - - Sofia:

Ser goa ut :-)

#8 - - Amanda:

Ser gott ut, tål dock inte mandlar :(

Svar: Skippa mandlarna och ha i något annat gott som du gillar, kanske grovhackad mörk choklad?
Christina

#9 - - Nalliiz:

Åh vad gott det ser ut :)

#10 - - Mirjam Wallmark:

ÅH vad gott! Hoppas du har haft en fin dag, kram ♡

#11 - - Anna Johansson:

Gud vad gott :D

#12 - - Ida och Amanda:

Mumsigt!♡

#13 - - SALLY:

ååh va gott !

#14 - - Linnea:

Åh vad gott, måste testas!

#15 - - Emma:

Ah ser riktigt gott ut!!

#16 - - Olivia Nilsson:

Ser gott ut!

#17 - - Kajsa:

ser himla gott ut !

#18 - - Linellas:

gud så goda de ser ut!

#19 - - Emilia:

Gud va gott det ser ut!! Det ska jag prova att baka ikväll!! Men håller de sig "vita" efter att man har gräddat dem?
Kolla gärna in min blogg!! Bloggar om mat, mode och livet på landet!!

Svar: Jodå, de höll sig hyfsat vita, de på bilden är gräddade så ungefär så vita. Om man bara låter dem svalna ordentligt innan man lägger dem i en burk så borde inte sockret på utsidan smälta. Lycka till!
Christina

#20 - - Evelina:

oj så gott!!

#21 - - Annster:

Så gott :)

#22 - - Lisa:

Såååå smarrigt det ser ut!

Kika gärna in på min nya blogg! :)

#23 - - sophie:

Mumma!

#24 - - Felicia - Konstverk och mammaliv.:

Vad gott :D

#25 - - ripens.blogg.se:

Åh, blir sugen!! Men jag ska inte äta kakor, snyft! Ska göra ett undantag eller två och testa baka likadana! :D

#26 - - Tilde:

Åh gud, det lät ju såå gott!! Men sen gillar jag sött på sött också, hehe

#27 - - Thea:

Åhh vad underbara de ser ut! <3

#28 - - Ida Kalander:

Ser super mumsiga ut!!

#29 - - Emma:

Åh ser verkligen jättegott ut! :)

#30 - - Ann:

Mumsigt! Ska nog baka detta till helgen.

#31 - - Alina:

Ser gott ut :)

#32 - - leonor broberg:

gott

#33 - - Amanda:

Tack för tipset, ska försöka hinna prova det! :D

#34 - - Linn:

Ser sjukt gott ut! :)