Havrefrallor med surdegskaraktär

 
 
De här frallorna blev lite av en överraskning när de kom ur ugnen och vi äntligen fick sätta tänderna i dem. Jag hade trott att de skulle bli ungefär som grahamsbullar eller nån annan av mina frallor i konsistensen, men istället var de sådär sega och tuggiga som surdegsbröd brukar vara. Oh well inte mig emot, surdeg är ju kanongott och om man lyckats få samma konsistens utan böket att vakta degbubbel i dagar så tänker inte jag klaga!
Receptet blev såsom alltid salig blandning av vad jag hade hemma, men det är så jag bakar helt enkelt!
 
 
Havrefrallor
ca 16 st
 
1 pkt jäst
2 msk sirap
2 msk mjukt smör
1 msk salt
2 dl havregryn
2 dl fullkornsdinkelmjöl
4 dl vetemjöl
6 dl vatten
 
Häll havregryn, sirap och salt i en bunke
Koka upp 2½ dl av vattnet, slå det över havregrynsblandningen, rör om och låt stå ett par minuter
Tillsätt resterande vatten, jäst, dinkel och vetemjöl
Kör i maskin tills det bildas en smidig deg
Tillsätt smöret i små klumpar och låt det arbetas in ordentligt i degen
Kör degen i maskin ytterligare 5 min
Låt degen jäsa i bunken i ca 30 min
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig (den är ganska kladdig så knåda kan innebära vika ihop den med hjälp av en degskrapa)
Dela degen i 16 delar, hantera varje degbit med mjölade händer och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper
Låt frallorna jäsa ca 1h
Grädda mitt i ugnen på 200°C ca 15 min (höll inte så noga koll på tiden utan gick efter färgen) tills frallorna fått fin färg
 
 
Foto: NyTinat
 
#1 - - Annster:

Så gott :)

#2 - - Anonym:

Hur länge gräddade du dem i ugnen?