Vanlig enkel vetelängd

 
 
 
Så har kanelbullens dag kommit och gått. Igen. Jag är väl den hemskaste människan i världen som erkänner det men jag tycker inte om kanelbullar! Vanilj och kardemumma är gott men den där kletiga kanelfyllningen (framförallt den som är i köpebullar) får mig att rysa! Vet inte varför, jag tycker inte det är direkt äckligt, men det är inte gott heller...
Så jag vill slå ett slag för den enligt mig godaste bullsorten - den vanliga enkla flätade vetelängden!
Så enkel att göra, så uppskattad både på fikabordet eller som gå-bort-present och bara så fantastiskt god i sin enkelhet.
Jag har tyvärr inget fint specialrecept nedärvt i generationer med hemliga ingredienser utan jag kör på receptet som står på vetemjölspåsen. Däremot låter jag flätorna jäsa mer än vad som står i receptet, då blir det perfekt fluffigt vetebröd!
 
 
Vetelängd
3-4 flätor
 
150 g rumsvarmt (mjukt) smör
5 dl mjölk
50 g jäst (eller en påse torrjäst)
1 dl strösocker
½ tsk salt
800 g (~14 dl) Vetemjöl
 
Pensling
1 ägg
Pärlsocker
 
Smula jästen i en bunke
Strö över salt och socker
Värm mjölken till 37-40 grader (den svalnar lite av bunken så jag brukar sikta på lite varmare temperatur)
Häll mjölken över jästen och rör tills allt har löst sig
Tillsätt smöret i små klumpar
Tillsätt vetemjölet och knåda (helst i maskin) till en smidig deg
Låt degen jäsa i bunken ca 30 min
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig igen
Dela degen i 3-4 delar (beroende på hur stora flätor du vill ha)
Dela varje del i 3 bitar
Rulla delarna till lika långa längder
Fläta ihop längderna (börja på mitten, då blir det snyggast)
Rulla/vik in ändarna lite under längden så blir det finare avslut
Flytta över flätan till en plåt med bakplåtspapper
Upprepa med all deg
 
Låt flätorna jäsa 1-1½ timme tills de är riktigt höga och fluffiga
Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker
Grädda dem i nedre delen av ugnen på 200°C i ca 20 minuter
 
 
Foto: NyTinat
#1 - - michaela- mamma till tre 💗:

så himla gott! har aldrig gjort en själv dock, borde prova :)