Slät potatis- och löksoppa


 
 
Jag känner att den senaste tidens matlagning har inspirerats av Jamie's 30 minute meals som jag äntligen hade tid att se under semestern. Inte så mycket hans recept utan mer snabbhet och lätthet i matlagningen. Det har blivit enkla rustika och snabblagade rätter och jag har haft mitt "30 minute meals 'ed on". Vattenkokaren har använts, matberedaren och mixern likaså, saker har förberetts (tex en extra sats pajdeg som nu ligger i frysen och väntar på att användas nästa vecka) och vi försöker planera hela veckans mat på helgen och handlar så mycket som möjligt av det som behövs på söndagarna.
 
Soppa är en av de rätter som jag jobbar på att få till fler recept på. Jag älskar soppa, framför allt mixade soppor med ett gott bröd till! De går fort att laga, man kan fylla dem med nästan vad som helst, de är ett perfekt sätt att göra av med grönsaker som har blivit över, och så får man sitta i soffan och mysa med "warm soup belly" efteråt!
Den här gången hittade jag en påse överbliven färskpotatis och några lökar i kyllådan, så middagen fick bli en slät potatis- och löksoppa med ett par skivor surdegsbröd till.
I receptet har jag använt färskpotatis, men det går lika bra med vanlig, och man kan lika gärna använda gårdagens potatis eller kanske till och med stekt/klyftpotatis som blivit över.
 
Eftersom det var färskpotatis lät jag skalen sitta kvar och skrubbade bara potatisarna rena innan de kokades. Skalet gick ganska bra att mixa, det var bara några pyttebitar som syntes och jag är inte så kräsen för sånt. Men om man vill ha "fin" soppa eller har kinkiga små därhemma så skala potatisen först!
 
 
Slät potatis- och lökspoppa
3-4 port
 
350 g potatis
200 g gul lök (det ger ganska mycket löksmak, så lek med proportionerna potatis/lök tills ni hittar en smak ni gillar!)
1 klick smör
1 buljongtärning (jag älskar Knorr fond du chef beef! men vill man ha helt vegetarisk så tar man grönsaksbuljong)
4 dl vatten
2 dl mjölk
 
surdegsbröd
ev persilja/timjan efter smak
 
Skrubba/skala potatisen efter smak, skär den ev. i mindre bitar
Skala och strilma löken
Koka potatisen i saltat vatten tills den är klar, häll av vattnet
Stek löken i smöret i en kastrull tills den är mjuk och glansig
Tillsätt potatis, buljongtärning och vatten, låt koka upp
Mixa soppan helt slät i en mixer eller med stavmixer
Tillsätt mjölken och låt koka upp igen
Servera med surdegsbröd och ev lite hackad persilja/timjan
 
 
Foto: NyTinat
#1 - - Littledessert - Recept & Webbshop:

mums va underbart!

#2 - - Tess:

Mums, vad gott! :) Kram