Banan- och chokladmuffins



Vi fick så otroligt goda muffins av kollegan Lena på jobbet för några veckor sedan - saftiga bananmuffins med enorma chokladbitar i! Så fantastiskt gott så nästan knäna vek sig - varför har jag inte kommit på att testa det receptet förut?

När jag och en väninna ordnade en överrasknings-baby shower till vår kanandensiska väninna bakade jag såklart de muffinsarna!
Resultatet blev lyckat och passande nog riktigt barnsligt gott!


Banan- och chokladmuffins
12 stora "amerikanska" eller ca 24 "normalstora svenska" muffins

2 ägg
3 dl socker
1-2 väl mogna bananer (antalet beror på storleken)
6 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
200 g mjölkchoklad
100 g smör
1¾ dl filmjölk, gräddfil eller mjölk

Sätt ugnen på 175°C
Smält smöret
Rör banan, socker och ägg till en nästan jämn smet
Blanda ner alla torra ingredienser
Tillsätt smält smör och filmjölk/gräddfil/mjölk
Skär chokladen i grova bitar (ett bra riktmått är ca ½ normalstor chokladruta)
Vänd ner chokladen
Fördela smeten i muffinsformar, gärna ställda i muffinsplåt för bästa form
Grädda mitt i ugnen i ca 12-17 min (normalstora muffins) eller 20-25 min (stora muffins), kontrollera med en potatissticka om de är klara.

Tips:
Testa att byta ut 1 dl av sockret mot 1 dl ljust muscovadosocker eller annat råsocker.
Blanda gärna ljus och/eller mörk choklad efter eget tycke och smak.


Foto: Tina
51 kommentarer publicerat i Muffins
Taggar: banan, choklad, muffins, återanvända rester