Schackrutor



Igår blev det mycket bakning - först cornflakeskakorna hemma hos svägerskan och sedan passade jag på att knåda ihop en sats schackrutor medan Erik passade middagen.

Det är lite pill med att baka schackrutor - något som har gjort att jag är den enda i släkten som har tålamod nog att baka dem - jag älskar nämligen att behöva vara noggrann och pilla ihop lite svårare kakor - ett bevis för det är ju Mormors Apelsinkakor som jag gjorde i julas.

Tidigare har jag gjort schackrutor med bara fyra rutor, men igår tog jag lite inspiration från Löttorps konditori som vi brukar handla godsaker hos när vi är i sommarstugan på Öland. Jag minns nämligen att de gjorde sina schackrutor med fler rutor, så det kände jag verkligen för att testa!
Sagt och gjort delades degarna i fem delar, rullades till långa korvar och lades varannan ljus och mörk så det blev nio rutor istället.

Jag råkade tyvärr räkna fel på antalet vita - det skulle vara fem bitar bitar inte sex, så den femte fick bli rosenmunnar - en kaka med hallonsylt som mormor ofta gjorde när jag var liten.


Till 20-30 schackrutor behövs

200 g smör eller margarin
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda ingredienserna och arbeta ihop till en smulig deg
Dela degen i två delar och smaksätt den ena med vaniljsocker och den andra med kakaopulver.
Dela respektive deg i två (eller flera) delar och rulla dem till längder. Här är den knepiga biten eftersom degen är ganska skör, men det gör inte så mycket om längderna går av, det fixar ihop sig ändå under gräddningen.
Lägg en ljus och en mörk längd bredvid varandra och en mörk ovanpå den ljusa och så vidare.
Vira in degrullen i plastfolie och lägg den i kylen en stund
Skär degrullen i ca 4 mm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper (det går att lägga dem ganska tätt - de flyter inte ut så mycket)
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter vid 200°C.



Foto: Tina