Kycklinggryta med röd curry och kokos



Paneng och liknande grytor med röd curry är min favorit när det gäller Thaimat så ikväll bestämde vi oss för att laga till det hemma.
Efter ett par år av att använda mix på påse har vi tröttnat på smaken och på det faktum att påsvarianterna innehåller både socker och natriumglutamat som smakförstärkare - något  som borde vara ganska onödigt i en kryddblandning.
Istället valde vi en liten burk som min bästa väninna introducerade i mitt liv - ICAs Red Curry paste! Den finns i även i en grön variant och det bästa av allt är att all smak kommer från kryddor, chili och lök! Ett plus är ju också att burken räcker till flera grytor samtidigt som den kostar lika mycket som en påse kryddblandning, mycket prisvärt med andra ord!
Smaken blev supergod, fin rund smak med hetta - precis som den ska!




Röd Currygryta

Till 3-4 portioner behövs 

2 kycklingfiléer
2-3 morötter
1 paprika
1-2 gula lökar
1 burk kokosmjölk
1-3 msk red curry paste (efter smak)

Skär kycklingfiléerna i bitar
Skala morötterna och skär i lagom bitar/skivor (jag använde min kära Alligator)
Skala löken och grovhacka eller strimla den
Skär paprikan i bitar
Stek grönsakerna var för sig tills de börjar mjukna
Stek kycklingen
Häll tillbaka de stekta grönsakerna och slå över kokosmjölken
Tillsätt red curry paste lite i taget tills grytan känns lagom stark, se till att den löser sig ordentligt innan ni smakar av
Låt puttra ihop ett litet tag och servera sedan med valfri kolhydratkälla.



Foto: Tina