Jordnötskakor



Min första fråga när någon i släkten fyller år brukar vara "vilka kakor vill du att jag bakar?" följt av "...och vad önskar du dig, förresten?" - ja, i den ordningen!
I dag har jag således bakat jordnötskakor till mammas födelsedag, och förhoppningsvis blir det någon mer sort under veckan.

Jordnötskakor är ett recept jag har sett allt oftare de senaste åren, men jag tror ändå att många kanske ställer sig skeptiska till om det verkligen är gott eller ej, men har man väl testat dem är man fast. Men jag tycker de är en så underbar kombination av sött, salt, knaprigt och frasigt att jag inte kan motstå chansen att baka dem!


Jordnötskakor
  24 st

100 g smör eller margarin
100 g salta jordnötter EJ torrostade, de är i och för sig något nyttigare, men har en krydda som totalförstör smaken på kakorna!
1 dl socker
1 dl vetemjöl
1½ dl havregryn
½ tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 175°C
Grovhacka jordnötterna
Blanda smör, socker och jordnötter till en mjuk massa
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg
Dela degen i 24 delar
Rulla varje del till en liten boll och placera dem på bakplåtspappersklädd plåt. 12 kakor/plåt är ungefär lagom, eftersom de flyter ut.
Grädda längst ner i ugnen i ca 12-15 minuter
Stjälp av kakorna från plåten direkt efter gräddningen och låt dem svalna på köksbänken, så blir de knaprigast.




Foto: Tina