Mjuk pepparkaka



Mjuk pepparkaka hör julen till, den som säger nåt annat kan få smaka på den här så kan vi diskutera det sedan!
Den här har jag hjälpt mamma göra många jular ända sedan jag var liten tulting och fick stå på en stol för att nå upp till köksbänken. Den var alltid lika självklar till glöggen som lussebullarna och jättemumsigt till varm saft eller varm choklad efter en dag i pulkabacken!

Jag vet inte hur ni andra gör mjuk pepparkaka men det här receptet är det ultimata tycker jag! Personligen tror jag det är kombinationen av kryddorna med apelsintonen, gräddfilens syra och mandlarna som gör att det bara blir så där underbart gott!

För första gången testade jag att göra den som muffins istället för en stor kaka och det gick lika fint det, man får bara se till att korta tiden lite grann!


Mjuk pepparkake-muffins
24 muffins

150 g smör eller margarin
4 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor. (malda.)
2 tsk ingefära
3 dl gräddfil
4 msk apelsinmarmelad
20 st hackade sötmandlar

Sätt ugnen på 175°C

Rör smör och socker pösigt, tillsätt äggen ett i taget
Rör ner alla torra ingredienser
Tillsätt gräddfil, marmelad och hackade mandlar

Grädda mitt i ugnen ca 15-20 min

 

Foto: Tina