Pastagratäng med svamp och ädelost

 


Som jag tror att jag har berättat tidigare så försöker jag att inte slänga mat i onödan. Detta gäller även överbliven pasta, även om det skulle vara några få penne-bitar som riskerar att åka ner i komposten.

Jag räknade nämligen lite på hur mycket pasta vi förmodligen har slängt här hemma och kom fram till minst ett halvt paket (250g torrvikt) per vecka! Får väl tillägga att vi äter pasta ganska ofta - 3-5 gånger per vecka, men ändå! Det är alltså (52 veckor per år*0,5 paket)*15 kr per paket = nästan 400kr per år!

Jag vet inte hur det är med er, men jag kan tänka mig flera saker jag hellre skulle vilja göra för 400kr än att slänga pasta i komposten - en extra middag på restaurang per år till exempel! Sedan dess införde jag regeln att pastan ska sparas om vi råkar koka för mycket. Jag fryser in allt i små samlingsburkar och när jag har fått ihop tillräckligt gör jag en smarrig pastagratäng av alltihop! Det blir dessutom bra frysbara matlådor, så då sparar man ännu mer pengar!

Idag blev det en sådan rest-pastagratäng till lunch - pastagratäng med svamp och ädelost. Som ni säkert har märkt gillar jag att använda svamp i matlagning. Främst är det för att det är gott, men även billigt, mättande och ganska kalorisnålt.
Ädelosten hittade jag ett fint exemplar av på ICA - en grönmögelost med bara 17% fett! Ganska torr och smulig, så den passar nog inte på ostbrickan, men i matlagning (särskilt sås) så var den perfekt - rejäl smak och bra sälta utan att vara dunderfet!
Och namnet? Falbygdens rekommenderar Green Light 17%. Jag älskar generellt magra produkter som ändå lyckas behålla smak och karaktär - så bra jobbat med den här osten!
 

Så till själva receptet... Det går såklart jättebra att bara göra såsen till färskkokt pasta eller att varva mellan  lasagneplattor. Dessutom är den ett bra sätt att bli av med överbliven dessertost efter jul och påsk (om man som vi alltid har ostbricka på julbordet)


Ingredienser
ca 4 port

Pasta (valfri sort eller lasagneplattor)
25 g smör eller margarin
3 msk vetemjöl eller annan redning
1 burk skivade champinjoner eller annan svamp
ca 5 dl mjölk
100g grönmögelost (mängden kan varieras lite efter smak och ostens styrka, dryga 100g av osten ovan var lite i starkaste laget)
ca 50 g riven ost (till gratinering, lite kan blandas i såsen också om man vill ha smakbrytning)


Gör så här

Sätt ugnen på 225°C
Koka pastan (eller om den är fryst tina den i ett durkslag under vattenkranen)
Stek svampen
Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölet och vispa ihop till en jämn smet
Tillsätt mjölken lite i taget och låt koka upp under omrörning, red ev av lite till om såsen är för tunn
Ta kastrullen från värmen och smula ner osten, låt den smälta (det gör inget om det är lite klumpar kvar, de smälter i ugnen)
Smaka av med salt, peppar, riven muskotnöt etc.
Blanda såsen med svamp och pasta i en ugnsfast form
Strö över riven ost och gratinera i ca 20 min