Mina godaste havrekakor

Idag blev jag sugen på att baka lite havrekakor. Bläddrade förgäves i Sju sorters kakor och andra kokböcker, men ingenstans fanns receptet. Gav mig ut på nätet för att leta reda på ett recept, men upptäckte då att det verkar finnas lika många varianter av havrekaks-recept som det finns människor!
Det blev till att ringa mamsen och be henne skicka över sitt recept istället. Det är väl kanske så att recepten man växer upp med alltid är "de godaste", men de här är helt enkelt underbara! Havrekakor för mig ska vara frasiga, spröda och knapriga, och om ni håller med mig så kommer ni älska de här!


Mina läckert frasiga havrekakor!


Ingredienser

250 g margarin
ca 5 dl havregryn
2 dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat


Instruktioner

Sätt ugnen på 175°C
Blanda samman allt till en deg.
Ta små bitar av degen och rulla dem till små bollar
Lägg degbollarna på en plåt med bakplåtspapper ungefär 20 bollar per plåt är lagom, de sprider ut sig
Grädda mitt i ugnen 10-15 min tills kakorna har fått lite färg
Låt kakorna svalna på bakplåtspappret (utan plåt)