Grahamsbullar



Morgonens brödbestyr blev en sats grahamsbullar, för om det är något jag är förtjust i att baka så är det portionsbröd! Frukosten och mellanmålen känns lite festligare med dem, och visst känns det väl lyxigare att bjuda på än en uppskivad limpa?
Det blev en trevlig överraskning för Erik när han tumlade ur sängen och hittade mig och ett lass nybakat bröd i köket - mycket uppskattat en lördagsmorgon.



Recept för 24 st

Ugn 225°C

100g smör eller margarin
50g jäst
5 dl mjölk
2 msk sirap
1 tsk salt
2 ägg
5 dl grahamsmjöl
10-12 dl vetemjöl (känn på degen)


Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37°C
Blanda jäst och mjölkblandningen i en bunke och rör tills det löser sig
Tillsätt salt, sirap och ägg
Rör ner grahamsmjölet och tillsätt vetemjölet lite i taget tills degen har rätt konsistens (den ska gå att knåda smidig utan att kladda, men inte vara för torr)
Knåda degen smidig och låt jäsa övertäckt ca 10-15 min
Knåda igen och dela degen i 24 delar
Rulla varje del till en bulle och placera på bakplåtspappersklädd plåt (12 bullar/plåt)
Låt jäsa övertäckt i ca 20 min (tills de känns färdigjästa)
Grädda mitt i ugnen ca 8 min
Låt svalna under en handduk

Tips! Det går även att göra brytbröd eller liknande av bullarna.
0 kommentarer publicerat i Bröd
Taggar: bröd, frallor, frukost, vete